Saturday, January 22, 2011

39~Ikan Kukus Serai

Yehaaa suksess dgn begitu jayanya rasa mcm kat kedai siam

si Ikan bersama bahan-bahan (be4 dikukus)

si Ikan dah selamat dikukus
Bahan bahan

Hirisan

1 biji Bawang besar
halia sedikit
Tomato
Lobak merah
Cili

bahan bahan lain

tepung jagung (untuk kasi kuah likat)
garam n gula -perasa
sos ikan
air sebagai kuah
serai diketuk buat dalam 4 batang mcm tu

Cara cara

sementara nak siap bahan2 yg pelu dihiris tu , silalah sediakan air kukusan hingga mendidih

gaulkan ikan dengan tepung jagung /garam/gula/sos ikan

taburkan bahan2 hirisan

kukus hingga masak ( dalam 20 minit mcm tu)

conteng tapak tangan :
-nak tambah2 asam boi pun boleh..nanti jadi lah ikan kukus asam boi
-alhamdulilah ikan tidak lg pecah2..sangat beda rupa ikan kukus yg ni dgn ikan kukus touchu (yg masak sebelum ni ..learn from d mistake (T__T)

2 tengah salin resipi:

RedVixen said...

macam tomyam jugak ke??

Nurul Baiti said...

hehe taklah lain..bahan2 je mcm tomyam
..ikan kukus mmg mcm tu berkuah kuah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © Notes from Nurul Baiti. Template created by Volverene from Templates Block
WP by WP Themes Master | Price of Silver