Monday, October 18, 2010

Masalah terlalu kurus



sedikit fakta

Faktor-Faktor kenapa kita tidak berjaya menambah berat badan.

1~ makanan yang diambil tidak sempat diproses menjadi nutrien yang boleh digunakan oleh tubuh secara 100% sepenuhnya disebabkan oleh kadar metabolisme yang cepat. Ini menyebabkan nutrien dibuang begitu sahaja dengan sia- sia.

2~ adalah pengambilan makanan yang sedikit ( makan sedikit sahaja dah rasa kenyang). Perut tidak dapat menampung pengambilan makanan dalam kuantiti yang banyak disebabkan telah menjadi kebiasaan makan sedikit sahaja

3~terdapat pelbagai masalah kesihatan yang boleh timbul dari masalah ini. Kekurangan zat makanan, keletihan kronik (chronic fatigue), amenorhea (ketiadaan haid) atau pusingan haid yang tidak sekata, anemia (kurang darah) dan kurangnya ketahanan tubuh terhadap jangkitan kuman.

4~Di samping itu ketidakseimbangan hormon juga mampu berlaku terhadap mereka yang terlalu kurus dan ini pasti akan membawa kepada pelbagai lagi masalah lain yang berkaitan dengan fungsi hormon tersebut.

5 tips

1. Tetapkan satu berat badan target dalam tempoh tertentu. Pastikan juga ia realistik dan boleh dicapai. Sebagai contoh: 2 kilo dalam masa 6 minggu. Timbanglah berat badan anda setiap minggu.

2. Bersenam secara teratur dan berkala. Elakkan senaman yang terlalu meletihkan dan melampaui keupayaan badan sendiri.

3. Tidur yang cukup. Kawal stress dan buang tabiat yang membahayakan kesihatan contohnya merokok

4. Ambillah makanan berkalori tinggi seperti produk susu, kekacang, buahan kering dan telur. Rehat secukupnya dan ambillah makanan ringan yang berkhasiat di antara sela waktu makan. Lebihan kalori antara 500 ke 1000 kalori sehari dianggarkan dapat meningkatkan berat badan antara 0.5 ke 1 kg berat badan seminggu

5. Elakkan produk-produk suplemen yang meningkatkan berat badan atau meningkatkan selera makan yang tidak diketahui kesan sampingnya.

sumber : http://papisma.org/index/?p=297

0 tengah salin resipi:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © Notes from Nurul Baiti. Template created by Volverene from Templates Block
WP by WP Themes Master | Price of Silver