Thursday, November 4, 2010

Obsesif Kompulsif...errr from me


tanpa disedari rupanya saya ada sedikit penyakit ocd ni..sikit je tak banyak

1-suka bercakap or bersembang dgn topic yg sama secara berulang ulang..sampai kawan rasa annoying..contoh masa call dah ckp ok esok kita jumpa taw..tapi 5 minit kemudian call lagi untuk confirmkan balik sengal betui..

2-terlalu memeriksa api dapur (siap pegang2 tunku dapur untuk confirmkan)..check plug iron..(siap campak plug)..and check berulang kali sama ada pintu or gate dah lock ke belum..pernah suatu ketika dah sampai separuh jalan patah balik ke rumah untuk memeriksa sekali lg sama ada gate n pintu utama rumah dah lock ke belum..

3-kadang2 tu tak boleh tgk juga daki or sikit2 benda kotor kat meja mesti rasa nak cuci cepat2

4-suka menyusun sesuatu mengikut warna or size..contoh terbaik semasa saya nak jemur kain..akan berusaha sebaik mungkin menyusun baju2 mengikut warna..kalau lipat baju n menyimpan di closet pun sama sangat memerlukan kesamaan (betul ke perkataan ni)

5-seseorang yang terlalu patuh pada peraturan..hmmm mungkin juga berlaku pada myself ni andaikata hari sabtu tu dah plan untuk merumput rumput di luar hanya aktiviti merumput je la yg hanya saya akan lakukan..kalau terpaksa buat aktiti lain rasa tak selesa sebab tidak mengikuti plan yg ditetapkan..(rules from myself juga)

6-risau dgn benda2 remeh..yup sgt lah benar contoh simple..Pegi kedai je..tapi dok mikir nanti kena parking kat mana? kalau orang ramai macamana?kalau tak jumpa barang yg perlu dibeli pulak macamana..gelabah tak tentu pasal pada perkara yg tidak sepatutnya (haih uma.. uma..)

7- tidak menumpukan or tidak fokus ..kadang2 tu blur ..sebab tu saya terpaksa berkata or melakukan sesuatu perkara tu secara berulang ulang..sampai rasa puas hati..

8-pelupa- walaupun benda yg saya buat tu setiap hari tapi saya memerlukan reminder untuk mengigatkan saya..contoh senang menonton rancangan kegemaran..walaupun hampir setiap minggu saya menonton rancangan tersebut tapi masih memerlukan alarm untuk mengingatkn myself..pernah sekali saya test tak buat reminder..hasilnya terlepas cerita kegemaran yg saya tunggu hampir seminggu..satu lg kalau saya dah plan pukul 10 baru boleh keluar..mmg akan tunggu tepat2 sampai pukul 10..(adoi jgn jadi mcm mr Monk pulak)

hmmm must do something ni..kalau dalam islam ocd ni dikenali sbg penyakit was was..last week ada menonton whi mengenai penyakit ni..salah satu caranya ialah perlu mencontrol diri sendiri supaya tidak melakukan sesuatu itu secara berulang...dan perlu confident pada diri sendiri juga..huh Good Luck to my self then

0 tengah salin resipi:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © Notes from Nurul Baiti. Template created by Volverene from Templates Block
WP by WP Themes Master | Price of Silver